NPM 8/2009

Numer niedostępny w sprzedaży

Od redakcji /
Kiedy prawie rok temu ogłaszaliśmy, że przygotowujemy nasz pierwszy „Ranking schronisk górskich”, mieliśmy czarne scenariusze przed oczyma. Nie podzielaliśmy bowiem optymizmu Edwarda Kudelskiego,...
Poczta N.P.M. / redakcja@npm.pl
Doskonale pamiętam jedną z moich wycieczek w Beskid Sądecki. Po zejściu z Przehyby do Rytra okazało się, że mamy jeszcze trochę czasu i postanowiliśmy podejść do schroniska Cyrla. Przy zamawianiu dań...
Co nowego /
Na Kaukaz 25 lipca wyrusza siedmioosobowa ekspedycja, w której uczestniczą trzy osoby niepełnosprawne: Łukasz Żelechowski (niewidomy), Jasiek Mela (po utracie kończyn) i Piotr Pogon (po resekcji...
Wydarzenia /
Było zimno, ciemno, a szlak uciekał nam czasami spod stóp. W strugach deszczu, zlewających regularnie karkonoskie bezdroża odbyła się na początku wakacji druga edycja akcji „Czyste Góry – od...
Temat numeru / Ranking schronisk górskich
W sierpniu ubiegłego roku ogłosiliśmy na naszych łamach „Ranking schronisk górskich”. Zapowiedzieliśmy odwiedziny wszystkich bacówek i schronisk górskich, które podlegają PTTK. Ocenialiśmy panujące...
Poniżej lista 5 najgorszych obiektów:
Oto 5 najwyżej ocenionych przez nas schronisk:
Byłem, widziałem / Nanda Devi East
Od siedemdziesięciu lat historia polskiego himalaizmu pisana jest pięknymi życiorysami. Nazwiska ludzi gór znane są wszystkim. Media każdego roku dostarczają nam nowych faktów o ciekawych...
Byłem, widziałem / Bułgaria
Przeciętnemu Polakowi na hasło Bułgaria ukazują się przed oczyma znane z folderów turystycznych piękne czarnomorskie kurorty. Nieco starsi rodacy mają zapewne miłe wspomnienia z wczasów z okresu PRL-...
Byłem, widziałem / Tatry Zachodnie
Grań Rohaczy nazywana jest często Orlą Percią Tatr Zachodnich. To szlak nieco łatwiejszy niż słynne przejście od Zawratu po Granaty, ale dostarcza równie niezapomnianych przeżyć. Kto lubi łańcuchy,...
Byłem, widziałem / Etiopia
Afryka kojarzy się z gorącymi pustyniami, sawannami i płaskim horyzontem. Etiopia przeczy temu stereotypowi – to miejsce, gdzie oprócz typowych afrykańskich krajobrazów można podziwiać wysokie góry i...
Byłem, widziałem / Malezja i Wietnam
Podróż do Azji Południowo-Wschodniej planowaliśmy od dawna. Wylatujemy z Polski na sześć i pół miesiąca. Wśród wielu atrakcji mamy w planach kilka trekkingów i dwa podejścia górskie: na Fansipan (...
Cudze chwalicie… / Góry Orlickie
Poprzedniego lata, gdy przemierzałem Góry Bystrzyckie, na nielicznych odcinkach, kiedy szlak opuszczał wszechobecny las, po drugiej stronie Doliny Dzikiej Orlicy wyłaniało się sąsiednie pasmo Gór...
Cudze chwalicie… / Beskid Wyspowy
Jakoś tak dziwnie się dzieje, że częściej zdobywam szczyty, które wcale nie są specjalnie wybitne czy urokliwe. A te, które rzucają się w oczy, które opisano i sfotografowano już na milion sposobów,...
Cudze chwalicie… / Pieniny
Letni, niedzielny poranek. Ciepło, lekki wietrzyk, słońce miło grzeje z prawie bezchmurnego nieba. Czasu w Szczawnicy zostało mi już niewiele, gdyż Kraków wzywa do siebie i obowiązków, które w nim...
Reportaż / Beskid Niski
„Aż do najdalszych czasów te oto pola mogilne powinny być dla nas i naszych następców miejscami uszlachetniania się i budowania. Powinny z nich promieniować siły, które wyprostują chwiejnych i...
Rozmowa N.P.M. / Anna Front
Z Anną Front, gospodarzem schroniska PTTK na Przełęczy Przegibek, które zwyciężyło w rankingu, rozmawia Jakub Terakowski.