NPM 2/2017

Od redakcji /
Chciałbym jakoś usprawiedliwić turystów, którzy w przedostatni dzień 2016 roku utknęli pod Morskim Okiem, bo „zaskoczyły” ich zapadające ciemności. 80 osób miało problem, żeby wrócić asfaltem prawie...
Co nowego /
Czy może być lepsza nagroda w konkursie fotograficznym niż zdjęcie, które ozdobi kalendarz na 2018 r.? Do udziału zachęcają „n.p.m.” oraz Portal Górski.
Flesz /
O górach w Ziemi Świętej można powiedzieć dwie rzeczy. Po pierwsze: nie tyle się je zdobywa, co na nie pielgrzymuje, a ich wysokość można podawać dwojako: nad poziomem morza oraz nad poziomem......
Retro /
Pół wieku temu zbudowano krzesełkową kolejkę z Ustronia na Czantorię Wielką w Beskidzie Śląskim. Trudno dziś wyobrazić sobie tę górę bez wyciągu startującego z Polany.
Z górskich stron /
Takie mogłoby być motto, wznowionej po 20 latach, niewielkiej książki napisanej przez znakomitego wspinacza skalnego, który dzięki swoim umiejętnościom wspinaczkowym, poglądom i sposobom ich...
Widziane z gór / Lynn Hill
– Wszystko w życiu można wypracować poza talentem. Z nim trzeba się urodzić – mówi Lynn Hill, ikona światowego wspinania.
Temat numeru / Mity i przesądy pod Giewontem
Dla jednych to tylko kamienie. Dla innych mistyczny świat, pełen nadprzyrodzonych sił i zjawisk, wrota do równoległej rzeczywistości. Czysta metafizyka. Jak udźwignąć majestat, potęgę i...
Byłem, widziałem / Atlas Wschodni
Decydując się na wyjazd do Maroka, wiedzieliśmy, że chcemy zrobić tam coś niepowtarzalnego. Gdy więc główny organizator rzucił hasło „Jbel Ayachi”, rozpoczęliśmy myszkowanie po internecie. Nikomu z...
Byłem, widziałem / Teneryfa
Choć mierzy 3718 metrów n.p.m. i jest najwyższym szczytem należącym do Hiszpanii, nie ma go na liście szczytów Korony Europy. Nic w tym dziwnego, bo leżący na Teneryfie Pico del Teide to w końcu...
Byłem, widziałem / Mała Fatra
Zanosiło się na tę wyprawę od dłuższego czasu, a w marzeniach była od lat. Zawsze jednak na planach się kończyło, ponieważ na krótsze lub dłuższe górskie wypady wybieraliśmy bliższe Tatry, Beskidy...
Galeria /
Zimowe Dolomity to raj przede wszystkim dla narciarzy. Mało kto patrzy wtedy na te zaśnieżone góry pod kątem wędrówek. Szlaki są często zamknięte lub nieprzetarte, a żelazne drogi – via ferraty –...
Korona Gór Polski / Skrzyczne
Który szczyt w Polsce umożliwia nam jednocześnie wędrówkę, spędzenie nocy w schronisku, białe szaleństwo na stokach narciarskich, ryzykowne zjazdy w stylu downhill, latanie na paralotni, korzystanie...
Cudze chwalicie… / Góry Opawskie
Zatopiony kamieniołom z pomnikiem zapomnianego poety, klasztor będący więzieniem najsłynniejszego polskiego kardynała, a na dokładkę mostek postawiony równolegle do ścieżki. Oto krajobraz wschodniego...
Cudze chwalicie… / Beskid Żywiecki
Najpierw przemrozi człowieka, wyciśnie z potu jak gąbkę, a na dokładkę przepali skórę na twarzy. Na koniec dorzuci zakwasy i kilka upadków na lodzie. Ten, kto podejmie rękawicę, zobaczy całe Tatry...
Cudze chwalicie… / Bieszczady
Wilcze Góry – Bieszczady – zimą są puste. Gdy przemierzam na nartach skryte w bukowych lasach szlaki, dzikość tego terenu jest odczuciem dla mnie najważniejszym i dominującym. Te miejsca właśnie...
z biegu wzięte /
Za oknem zima trwa w najlepsze. Bajkowe okresy śnieżnobiałej otuliny mieszają się w oczach z szaro-brudną breją pośniegową. Raz przyjemny mrozik i świecące słońce napawają nas energią i siłą do...
Reportaż / Chiny
Hua Shan to jedna z pięciu taoistycznych, świętych gór w Chinach. Już w II wieku p.n.e. mieszkali tu w odosobnieniu mnisi i wtedy też zbudowano pierwszą świątynię. Nic dziwnego, bo góra idealnie...
Rozmowa N.P.M. / Agnieszka Schwenk-Sapeta
Z Agnieszka Schwenk-Sapeta, gospodyni schroniska na Przysłopie pod Baranią Górą
Okiem Bazyla /
Przytłoczony harmidrem w kraju chciałem zrobić przewodnik po górach nazwanych na cześć polityków i ostrzec Was, byście omijali je szerokim łukiem. Już krótkie spotkanie z mapą USA przekonało mnie...
W następnym numerze /
Byłem, widziałem  Macedonia W plecakach mamy załadowane macedońskie specjały: słoiki ajwaru, bureki ze szpinakiem, ser i trochę wina. Ruszamy wcześnie rano, żeby w schronisku Golemo Ezero,...
Poradnik / Lawiny

Jeśli szukacie zawodowego zabójcy, to ją można polecić z czystym sercem. Jej ofiarą może paść każdy, kto mieszka, bawi się lub pracuje w górach. Czy śnieżna lawina to zjawisko nieprzewidywalne,...