NPM 2/2017

Od redakcji /
Chciałbym jakoś usprawiedliwić turystów, którzy w przedostatni dzień 2016 roku utknęli pod Morskim Okiem, bo „zaskoczyły” ich zapadające ciemności. 80 osób miało problem, żeby wrócić asfaltem prawie...
Co nowego /
Czy może być lepsza nagroda w konkursie fotograficznym niż zdjęcie, które ozdobi kalendarz na 2018 r.? Do udziału zachęcają „n.p.m.” oraz Portal Górski.
Flesz /
O górach w Ziemi Świętej można powiedzieć dwie rzeczy. Po pierwsze: nie tyle się je zdobywa, co na nie pielgrzymuje, a ich wysokość można podawać dwojako: nad poziomem morza oraz nad poziomem......
Retro /
Pół wieku temu zbudowano krzesełkową kolejkę z Ustronia na Czantorię Wielką w Beskidzie Śląskim. Trudno dziś wyobrazić sobie tę górę bez wyciągu startującego z Polany.
Z górskich stron /
Takie mogłoby być motto, wznowionej po 20 latach, niewielkiej książki napisanej przez znakomitego wspinacza skalnego, który dzięki swoim umiejętnościom wspinaczkowym, poglądom i sposobom ich...
Widziane z gór / Lynn Hill
– Wszystko w życiu można wypracować poza talentem. Z nim trzeba się urodzić – mówi Lynn Hill, ikona światowego wspinania.
Temat numeru / Mity i przesądy pod Giewontem
Dla jednych to tylko kamienie. Dla innych mistyczny świat, pełen nadprzyrodzonych sił i zjawisk, wrota do równoległej rzeczywistości. Czysta metafizyka. Jak udźwignąć majestat, potęgę i...
Byłem, widziałem / Teneryfa
Choć mierzy 3718 metrów n.p.m. i jest najwyższym szczytem należącym do Hiszpanii, nie ma go na liście szczytów Korony Europy. Nic w tym dziwnego, bo leżący na Teneryfie Pico del Teide to w końcu...
Byłem, widziałem / Mała Fatra
Zanosiło się na tę wyprawę od dłuższego czasu, a w marzeniach była od lat. Zawsze jednak na planach się kończyło, ponieważ na krótsze lub dłuższe górskie wypady wybieraliśmy bliższe Tatry, Beskidy...
Byłem, widziałem / Atlas Wschodni
Decydując się na wyjazd do Maroka, wiedzieliśmy, że chcemy zrobić tam coś niepowtarzalnego. Gdy więc główny organizator rzucił hasło „Jbel Ayachi”, rozpoczęliśmy myszkowanie po internecie. Nikomu z...
Galeria /
Zimowe Dolomity to raj przede wszystkim dla narciarzy. Mało kto patrzy wtedy na te zaśnieżone góry pod kątem wędrówek. Szlaki są często zamknięte lub nieprzetarte, a żelazne drogi – via ferraty –...
Korona Gór Polski / Skrzyczne
Który szczyt w Polsce umożliwia nam jednocześnie wędrówkę, spędzenie nocy w schronisku, białe szaleństwo na stokach narciarskich, ryzykowne zjazdy w stylu downhill, latanie na paralotni, korzystanie...
Cudze chwalicie… / Beskid Żywiecki
Najpierw przemrozi człowieka, wyciśnie z potu jak gąbkę, a na dokładkę przepali skórę na twarzy. Na koniec dorzuci zakwasy i kilka upadków na lodzie. Ten, kto podejmie rękawicę, zobaczy całe Tatry...
Cudze chwalicie… / Bieszczady
Wilcze Góry – Bieszczady – zimą są puste. Gdy przemierzam na nartach skryte w bukowych lasach szlaki, dzikość tego terenu jest odczuciem dla mnie najważniejszym i dominującym. Te miejsca właśnie...
Cudze chwalicie… / Góry Opawskie
Zatopiony kamieniołom z pomnikiem zapomnianego poety, klasztor będący więzieniem najsłynniejszego polskiego kardynała, a na dokładkę mostek postawiony równolegle do ścieżki. Oto krajobraz wschodniego...
z biegu wzięte /
Za oknem zima trwa w najlepsze. Bajkowe okresy śnieżnobiałej otuliny mieszają się w oczach z szaro-brudną breją pośniegową. Raz przyjemny mrozik i świecące słońce napawają nas energią i siłą do...
Reportaż / Chiny
Hua Shan to jedna z pięciu taoistycznych, świętych gór w Chinach. Już w II wieku p.n.e. mieszkali tu w odosobnieniu mnisi i wtedy też zbudowano pierwszą świątynię. Nic dziwnego, bo góra idealnie...
Rozmowa N.P.M. / Agnieszka Schwenk-Sapeta
Z Agnieszka Schwenk-Sapeta, gospodyni schroniska na Przysłopie pod Baranią Górą
Okiem Bazyla /
Przytłoczony harmidrem w kraju chciałem zrobić przewodnik po górach nazwanych na cześć polityków i ostrzec Was, byście omijali je szerokim łukiem. Już krótkie spotkanie z mapą USA przekonało mnie...
W następnym numerze /
Byłem, widziałem  Macedonia W plecakach mamy załadowane macedońskie specjały: słoiki ajwaru, bureki ze szpinakiem, ser i trochę wina. Ruszamy wcześnie rano, żeby w schronisku Golemo Ezero,...
Poradnik / Lawiny

Jeśli szukacie zawodowego zabójcy, to ją można polecić z czystym sercem. Jej ofiarą może paść każdy, kto mieszka, bawi się lub pracuje w górach. Czy śnieżna lawina to zjawisko nieprzewidywalne,...