NPM 2/2014

Numer niedostępny w sprzedaży

Od redakcji /
Jak to jest z czytaniem książek przez Polaków? Analizuję wyniki badań przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową we współpracy z TNS Polska. One nie pozostawiają żadnych złudzeń – jest tragicznie.
Poczta N.P.M. / redakcja@npm.pl
Do napisania tej wiadomości zainspirował mnie grudniowy „Temat numeru”, tj. festiwale górskie. Muszę przyznać, iż zgadzam się w pełni z Panem Janem Krzeptowskim.
Co nowego /
Jedno miejsce na organizowanym przez nas Biwaku Zimowym „n.p.m.” postanowiliśmy w tym roku zlicytować na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Trwającą dwa tygodnie licytację za kwotę 580...
Wydarzyło się /
Himalaista Janusz Majer, przyjaciel zmarłego Artura Hajzera, został nowym koordynatorem programu Polski Himalaizm Zimowy. – Zgodziłem się, bo bardzo blisko żyliśmy z Arturem i te idee, które...
Flesz /
Bicie kolejnych rekordów wysokości nie musi się wiązać z wyjazdem w Alpy. Co więcej, przekroczenie trzech tysięcy metrów nad poziomem morza nie wymaga raków, czekana ani żadnych specjalnych...
Retro /
U podnóża Smogorni, na rozległej śródleśnej polanie karkonoskiej, przez 21 lat znajdowało się w granicach Polski okazałe schronisko turystyczne. Wzniesione zostało pod koniec XIX wieku przez Niemców...
Z górskich stron /
Ponoć tak brzmiące pytanie, zadane przez zupełnie przypadkową osobę, było dla Alka Lwowa jednym z impulsów powstania jego opus vitae. W księgarniach pojawiła się trzecia odsłona „Zwyciężyć znaczy...
Widziane z gór / Aleksander Lwow
To wszystko, co działo się powyżej 8000 metrów w zimie A.D. 2013 na Broad Peaku, nie miało nic wspólnego z Dekalogiem, gdyż żadne z przykazań nie odnosi się do tej konkretnej sytuacji.
Temat numeru / Boom na książki górskie
100 tysięcy sprzedanych egzemplarzy „Wołania w górach” Michała Jagiełły robi wrażenie – nawet biorąc pod uwagę ponad 30 lat obecności książki na rynku. I choć dzisiaj możemy marzyć o nakładach...
Byłem, widziałem / Góry Izerskie na biegówkach
Jeśli zima, to biegówki. Jeśli biegówki, to Góry Izerskie. Tym razem ruszamy na czeską stronę gór.
Byłem, widziałem / Alpy Julijskie
Znam lepsze kombinacje niż piekielny mróz, przyklejona do pleców przepocona koszula i wyziębione oczekiwaniem na powrót z gór auto. Taki jest niestety epilog większości śnieżnych wędrówek. Z drugiej...
Byłem, widziałem / Kazbek
Przed nami 250 metrów stromego podejścia, około 50 stopni nachylenia. Wstajemy i zaczynamy się piąć ku szczytowi. Powoli, robiąc ociężałe kroki, jakbyśmy byli na Księżycu. Jestem totalnie wyczerpany...
Byłem, widziałem / Andy
– Amigo, amigo... – mówię do swojego kompana, ocierając pot z czoła i poprawiając ciężki plecak. – Musisz się z tym pogodzić, muszę na chwilę odpocząć.
Cudze chwalicie… / Bieszczady
Przyklejmy na powrót łatkę dziczy wszystkiemu, co istnieje za Ustrzykami. Przekreślmy znak równości od lat łączący połoniny z bieszczadzką ziemią. Na koniec zamieńmy odcisk buta na świeży ślad...
Cudze chwalicie… / Góry Opawskie
Cóż takiego ma w sobie Biskupia Kopa, że rekordziści wchodzą na jej szczyt po sto kilkadziesiąt razy w roku? Co sprawia, że chociaż w najbliższej okolicy znajdują się wyższe i dłuższe wzniesienia Gór...
Cudze chwalicie… / Beskid Żywiecki
Popularne zwłaszcza w zimie Pilsko jest dla mnie górą szczególną. Po pierwsze bardziej kojarzy mi się z narciarstwem niż z pieszymi wędrówkami. Po drugie jest to szczyt, podczas którego zdobywania...
Cudze chwalicie… / Tatry Zachodnie
Na Czerwone Wierchy wstrzeliliśmy się szczęśliwie między Ksawerym a halnym, który w Boże Narodzenie siał spustoszenie w Tatrach i na Podhalu. Mieliśmy naprawdę sporo szczęścia, że na początku sezonu...
Reportaż / Projekt Górołazi
Dla wielu wejście na szczyt jest celem samym w sobie, ale czasami to tylko droga wiodąca do czegoś dużo ważniejszego. Tak jak w przypadku wychowanków Poznańskiego Zakładu Poprawczego, którym...
Rozmowa N.P.M. / Roman Trzmielewski
Z Romanem Trzmielewskim, współwłaścicielem Wydawnictwa Compass, rozmawia Jakub Terakowski
Okiem Bazyla /
Do kin weszła druga część „Hobbita”, czyli filmu pokazującego, że nawet z krótkiej książki można zrobić trzy długaśne filmy. Gdyby na dzieło J. R. R. Tolkiena spojrzeć z nieco innej strony, można...
Poradnik /

Do tej pory prawie każdy używany przeze mnie plecak lawinowy opierał się na prostej zasadzie działania zaworu Venturiego. Urządzenie tego typu pobiera połowę potrzebnego do wypełnienia balonu...

Poradnik / Rękawice

Bez nich z pewnością nie byłoby mowy o zdobyciu Everestu. Ale przydają się nie tylko w tak ekstremalnych warunkach. Wystarczy, że nieco się ochłodzi, spadnie śnieg i już zaczynamy ich szukać w...