NPM 2/2009

Numer niedostępny w sprzedaży

Od redakcji /
Bez rekordów, niezwykłych wyczynów, oryginalnych górskich przedsięwzięć w dzisiejszym świecie trudno jest się przebić. Obecnie nie wystarczy już się wspiąć na najwyższy szczyt. Trzeba albo znaleźć...
Poczta N.P.M. / redakcja@npm.pl
We wrześniowym numerze „n.p.m.” pojawił się świetny pomysł, by sporządzić ranking polskich schronisk. Temat uważam za niezwykle aktualny i potrzebny, gdyż coraz wyraźniej giną nam schroniska z...
Co nowego /
Jubileuszowa, 10. edycja Kolosów, tradycyjnie połączonych z Ogólnopolskimi Spotkaniami Podróżników, Żeglarzy i Alpinistów, odbędzie się w Gdyni od 20 do 22 marca 2009 roku.
Z górskich stron /
„W tych ludziach, w ich zachowaniu i mądrym spokoju było coś, co w tym momencie budziło mój spontaniczny i rzeczywisty podziw” Ryszard Kapuściński
Temat numeru / Rekordy w górach
George Mallory zapytany, po co próbuje wejść na Mount Everest, odpowiedział „Bo jest”. Jednak z czasem wspinaczom sama obecność szczytów przestała wystarczać. Zaczęło liczyć się nie tylko to, czy się...
Byłem, widziałem / Góry Księżycowe
W tutejszym języku Ruwenzori, bo tak też nazywane bywają Góry Księżycowe, oznacza góry zsyłające deszcz. To wiedzieliśmy jeszcze przed wyjazdem. Nie wiedzieliśmy tylko, jak wiele tego deszczu zsyłają.
Byłem, widziałem / Majorka
Góry Majorki oferują mnóstwo wspaniałych ścian wspinaczkowych z pięknymi widokami, wiele łatwiejszych lub trudniejszych, zwykle znakowanych, szlaków turystycznych oraz świetne drogi rowerowe. Naszym...
Byłem, widziałem / Góry Smocze
Nasz wakacyjny pobyt w południowej Afryce trwał prawie sześć tygodni. Zwiedziliśmy Kapsztad i jego okolice, zobaczyliśmy niesamowite wydmy Pustyni Namib i zagubione pośród pustkowi wioski plemienia...
Byłem, widziałem / Persja
Pomysł trzymiesięcznego wyjazdu narodził się na Zakaukaziu. Dotarłem wtedy blisko granicy Iranu i stało się jasne, że to ten kraj – jeden z najciekawszych na świecie – stanie się celem przyszłej...
Cudze chwalicie… / Beskid Niski
Zachciało mi się Beskidu Niskiego na sobotę i wybrałem się w okolice Krempnej. Przekonałem się, że jest to zaścianek, gdzie w górach trudno o łączność telefoniczną, po szlakach w śniegu niemal nikt...
Cudze chwalicie… / Tatry
Biwakowanie w dwudziestostopniowym mrozie może być konkurencją samą w sobie. Jednak z wejścia na Niżnie Rysy najbardziej zapamiętaliśmy nie temperaturę, ale pewną zabawną i żałosną zarazem przygodę.
Cudze chwalicie… / Bieszczady
Znowu słaba zima – wzdychałem, wrzucając narty do samochodu, ale planów zmieniać nie zamierzałem. Jadę w Bieszczady. Nie wiem, jak zachowałby się mój organizm, gdybym pozbawił go przygody z zimowymi...
Cudze chwalicie… / Beskid Sądecki
Kiedyś śpiewano, że właśnie tu znajduje się koniec świata, czereśnie dziko krwawią, a granicy pilnuje wesoły anioł. Takim poetyckim miejscem jest Leluchów na krańcu Beskidu Sądeckiego.
Reportaż / Rudawy Janowickie
Po raz pierwszy ziemia osunęła się pod budynkiem kuźni Preusa i kupca Reimanna. Powstał krater tak duży, że zmieściłaby się w nim furmanka. Także w szeregu domów od piekarza Flabego do fryzjera...
Rozmowa N.P.M. / Jarosław Rabiasz
Z Jarosławem Rabiaszem, długoletnim komendantem Straży Parku TPN, rozmawia Jakub Terakowski
Poradnik / Czekany

Czekan jest chyba najbardziej rozpoznawalnym akcesorium alpinistycznym. Jego kształt zdobi niezliczoną ilość odznak związanych z górami, a niewtajemniczonym kojarzy się z... kilofem. Mimo –...