Zapisz się do newslettera NPM

Jesteś tutaj

Poradniki |
Posiłek na szlaku
Autor:
Łukasz Długowski
NPM 10/2012
Numer wyprzedany
Dobrze skomponowane menu to gwarancja udanej wyprawy (fot. Grzegorz Stodolny)

Gdyby umierający z głodu Robert F. Scott wiedział, że niedaleko jego obozu znajduje się skład z zapasami żywności, byłby uratowany. W oddalonym o zaledwie 18 kilometrów 'Składzie Jednej Tony' znajdowały się zapasy, które trzem członkom ekspedycji na biegun południowy mogły ocalić życie.


Kilkudniowe wycieczki w góry to nie to samo, co wyprawa na biegun, ale rola żywności jest w nich równie istotna. Odpowiednio dobrana może sprawić, że przejście będzie prawdziwą przyjemnością, niewłaściwie przygotowana – że stanie się udręką.

Potrzeby organizmu
W codziennym menu większości ludzi obowiązuje żelazna zasada „im więcej, tym lepiej”. Jej kwintesencją jest stołowanie się w fast foodach, gdzie jeden zestaw McRoyal zasypuje organizm połową dziennego zapotrzebowania na energię. Jeśli dodać do tego śniadanie, kolację i przekąski, suma kalorii równa się tej, którą alpinista spala podczas wyczerpującej akcji górskiej.
W rzeczywistości dzienne zapotrzebowanie kaloryczne jest stosunkowo niewielkie: dla mężczyzn i kobiet w wieku 21-60 lat, wykonujących umiarkowanie ciężką pracę, wynosi odpowiednio 2800-3200 i 2400-2800 kcal. Biorąc pod uwagę fakt, że coraz większa liczba ludzi wykonuje prace niewymagające wysiłku, tak naprawdę nie potrzebujemy więcej niż 2500 kcal.
Dostarczenie ciału dwóch trzecich tej ilości w zupełności wystarcza, żeby przeżyć. Nasz organizm bowiem wykorzystuje 60-75 proc. energii na podtrzymanie funkcji życiowych. Aktywność fizyczna wymaga jedynie 20-35 proc. ich zasobu. Najmniej, bo zaledwie 4-7 proc., przeznaczane jest na trawienie. Tak to wygląda na poziomie morza. Inaczej jest w górach, gdzie wraz ze wzrostem wysokości i wysiłku fizycznego te wartości nieznacznie wzrastają, ale ich stosunek pozostaje podobny.


Pełna treść artykułu dostępna dla osób zalogowanych.
Zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w serwisie.