Austriackie kolejowe tablice wysokościowe sprzed I w.ś.

Wszystko to, co nie jest bezpośrednio związane z górami

Moderatorzy: Madziul, Asia M., Marcin K-G, sebastian.f

Awatar użytkownika
Cisy2
Posty: 743
Rejestracja: 2012-12-13, 00:10
Lokalizacja: Świebodzice

Austriackie kolejowe tablice wysokościowe sprzed I w.ś.

Post autor: Cisy2 » 2015-12-23, 23:53

Od kilku lat, czyli od momentu, kiedy przerzuciłem się z analogowego aparatu fotograficznego na aparat cyfrowy, robię zdjęcia takim obiektom, które niegdyś jedynie rejestrowałem w pamięci - patrzyłem na nie i zapamiętywałem, że są tam, tam i tam. Fotografii nie robiłem, bo odczuwałem zawsze deficyt filmów, zwłaszcza diapozytywowych, czyli po prostu tych do przeźroczy (a niech będzie - slajdów!).

Jedną z takich kategorii obiektów "wyłącznie do zapamiętania" były austro-węgierskie (chociaż dziś nie jestem pewien, czy rzeczywiście austro-węgierskie, czy może jedynie austriackie) tablice z oznaczeniem wysokości nad poziomem morza, instalowane na dworcach kolejowych przed I wojną światową. Zachowało się ich jeszcze dość sporo na czeskich dworcach kolejowych. Umieszczane były na fasadach dworców zawsze od strony torów. Miały one charakterystyczną znormalizowaną formę, zawierającą standardowy napis "Seehöhe XXX,XXX Meter.", gdzie w miejsce XXX,XXX wstawiano wysokość n.p.m. z dokładnością trzech miejsc po przecinku, czyli z dokładnością do 1 milimetra (!!!). Reperem, czyli punktem geodezyjnym, którego pomiar dotyczy, była niewielka ozdobna profilowana podstawka (ale mająca oczywiście płaską poziomą górną powierzchnię), znajdująca się w połowie długości dolnej ramy tablicy.

Wyglądała ona mniej więcej tak, z tym że trzeba pamiętać, że tablice znajdujące się w Czechach zostały po I wojnie światowej unarodowione, tzn. niemiecki tekst zamieniono na czeski, albo w ogóle pozbawiano jakichkolwiek napisów, pozostawiając jedynie pomiar wysokości:

Obrazek

Dworcowa tablica wysokościowa z dworca kolejowego w Mezimestí

Kilka oryginalnych austriackich tablic można wygooglać wpisując słowa "train station altitude signs in austria" i wskazując na opcję "grafika"

Kilka dni temu znalazłem trochę czasu, aby zebrać do jednego folderu fotografie czeskich (=austriackich) dworcowych tablic wysokościowych. I okazało się, że wcale nie mam ich tak dużo. Powodów jest kilka.

Najważniejszy z nich to taki, że chociaż wędrując po czeskich Sudetach staram się możliwie często korzystać z połączeń kolejowych (aby start i zakończenie wycieczki było na jakimś dworcu lub przystanku kolejowym - zastavce), to wybieram takie stacje, których wcześniej nie "zaliczyłem" (wiem, że to w turystyce wybitnie pejoratywne określenie). A pozostały mi już właściwie tylko niewielkie stacyjki lub przystanki, które powstały po I wojnie światowej albo znajdują się przy liniach kolejowych wytyczonych już w latach istnienia Czechosłowacji. Z oczywistych względów na takich stacjach tablic wysokościowych nie znajdę. Aby powiększyć swoją skromną kolekcję, będę musiał jeszcze kiedyś wrócić na stacje kolejowe w Hostinnem, Vrchlabi, Libercu i w kilkunastu innych miastach.

Na razie mam tylko takie (najpierw zdjęcie budynku dworcowego z widoczną, mniej lub bardziej, tablicą następnie zdjęcie samej tablicy):

Linia kolejowa 026 (CZ) Týni¹tì nad Orlicí – Broumov (otwarcie linii 1873 r.)

1. Nové Mìsto nad Metují

Obrazek

Zdjęcie tylko części dworca z widoczną tablicą, brak zbliżenia samej tablicy


2. Václavice koło Náchodu

Obrazek

Zdjęcie tylko dworca z widoczną tablicą, brak zbliżenia samej tablicy

3. Mezimìstí

Obrazek

Obrazek

4. Broumov

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Linia kolejowa 021 (CZ) Týni¹tì nad Orlicí – Letohrad (otwarcie linii 1874)

5. Letohrad

Obrazek

Obrazek


Linia kolejowa 032 (CZ) Jaromìø – Trutnov hl. n. (otwarcie linii 1859 r.)

6. Èeská Skalice

Obrazek

Obrazek

Linia kolejowa 045 (CZ)Trutnov hl. n. – Svoboda nad Úpou (otwarcie linii - 1871 r.)

7. Svoboda nad Úpou

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Linia kolejowa 142 (CZ) Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt (otwarcie linii - 1896-1898 r.)

8. Horní Blatná

Obrazek

To już oczywiście nie Sudety, tylko Kru¹né hory (Rudawy, niem. Erzgebirge). Zdjęcie tylko dworca z widoczną tablicą, brak zbliżenia samej tablicy (skan przeźrocza z 2003 r.)


Tablice wysokościowe atypowe na czeskich dworcach:

1. Jablonné nad Orlicí (linia kolejowa 024 Ústí nad Orlicí - Lichkov - ©títy / Międzylesie, otwarta w 1871 r.)

Obrazek

Obrazek

Starsza, oryginalna ukradziona ?

2. Cerveny Kostelec (linia kolejowa 032 Jaromìø – Trutnov, otwarta w 1859 r.)

Obrazek

Obrazek

Można rzec, że skrajnie nietypowa - bo na kartce papieru formatu A4. Starsza, oryginalna ukradziona ?


Tablice wysokościowe według wzoru austriackiego znane są też z niektórych polskich dworców kolejowych, zbudowanych przed I wojną światową w zaborze austriackim. Ostatnio zrobiłem zdjęcia dwóm takim tablicom, znajdującym się na bliźniaczych pod względem architektonicznym stacjach kolejowych w Milówce i Zwardoniu (stacje na linii kolejowej 139, odcinek z Żywca do Zwardonia wytyczony w 1884 r.)

1. Milówka

Obrazek

Obrazek

2. Zwardoń

Obrazek

Obrazek

Fotografie kilku innych tablic z tej linii i z polskiej części ¦ląska Cieszyńskiego znalazłem w internecie (m.in. Czechowice-Dziedzice, Cieszyn ??). Jestem przekonany, że jest ich w innych częściach południowej Polski znacznie więcej - oczywiście tych, które znajdowały się pod zaborem austriackim.

Wcześniej wyraziłem swoją wątpliwość, czy są to tablice "austro-węgierskie". Dworców z terenu dzisiejszych Węgier praktycznie nie znam. Poza ogromnym dworcem Budapest Keleti pu (Budapeszt Wschód), gdzie tabliczkę tego typu mogłem po prostu przeoczyć, nie byłem na żadnej innej węgierskiej stacji kolejowej. Ale jednocześnie byłem na blisko trzydziestu stacjach w rumuńskim Siedmiogrodzie (do 1918 r. w granicach Austro-Węgier, w "węgierskiej" części państwa) oraz na Słowacji (również przed I w. ś. administracyjnie związanej z Węgrami) i tam podobnych tablic wysokościowych nie zauważyłem. Może jednak źle patrzyłem. Znam kilka tablic wysokościowych (o innej jednak formie) ze stacji znajdujących się w wołoskiej części Rumunii, a zatem z terenu leżącego przed I w.ś. już poza granicami Austro-Węgier (m.in. w Buºteni u podnóża gór Bucegi).

Nie widziałem też austriackich tablic na kilkunastu dworcach w Galicji wschodniej, czyli na terenie dzisiejszej Ukrainy, która przed I w. ś. stanowiła "austriacką" część monarchii Habsburgów. Podobne tablice powinny tam się w przeszłości znajdować, ale - jak sądzę - zostały zdemontowane już po II wojnie światowej - za czasów Związku Radzieckiego. Tak "poważna" informacja jak wysokość ponad poziom morza obiektu zmilitaryzowanego, jakim była stacja kolejowa, musiała być w tym kraju utajniona! Możliwe, że na jakichś przedwojennych widokówkach uda się namierzyć charakterystyczną austriacką tablicę wysokościową.

Kolejowe tablice wysokościowe były chyba także obce kolejowym tradycjom w Niemczech. Nie ma ich na dworcach dolnośląskich wzniesionych w czasach pruskich i niemieckich, nie znam ich także z niemieckiej części Sudetów, czyli z Saksonii. Znam stamtąd tylko dwa wyjątki - obydwa z dworców leżących przy linii wąskotorowej z Żytawy (Zittau) w Góry Łużyckie (Zittauer Gebirge). Oznaczenia wysokościowe widziałem na dwóch końcowych stacjach tej linii - w Kurort Oybin i Kurort Jonsdorf (zbliżenie tabliczki w Oybin wyszło mi nieostre, dlatego też go nie zamieszczam). Obydwa oznaczenia są wyraźnie odmienne od wzoru austriackiego.

Kurort Jonsdorf (reper geodezyjny widoczny w dolnej części ściany dworca - ponad brukiem)

Obrazek

Obrazek

Kurort Oybin (biały kwadrat na fasadzie dworca to oznaczenie wysokości)

Obrazek

Na niemieckich dworcach znajdujących się przy kolejowych liniach normalnotorowych oznaczeń wysokości nie dostrzegłem.

Nie znalazłem żadnej literatury na temat tablic wysokościowych. Może coś na ten temat pojawiło sie w czasopismach poświęconych kolejnictwu - nie udało mi się jednak dotrzeć do tego rodzaju opracowań; fakt, że jakichś gruntownych poszukiwań nie prowadziłem.

W internecie znalazłem kilka dni temu jedno zestawienie (niepełne - brakuje kilku czeskich stacji z mojej skromnej kolekcji), opublikowane przez jednego z czeskich miłośników kolejnictwa:

http://nv.webz.cz/nv-vlastni.htm

Autor zestawienia informuje jednocześnie, że nie znalazł żadnej literatury na ten temat. Przypuszczam, że jeśli nie austriackie, to przynajmniej przestudiował czeskie opracowania dotyczące historii kolejnictwa. Może więc moje przypuszczenie o braku opracowań związanych z tym zagadnieniem jest bliskie prawdy.

http://nv.webz.cz/


Jeśli znaleźlibyście coś podobnego podczas Waszych wędrówek i podróży - dajcie znać. Fotografie, oczywiście, mile widziane.

Awatar użytkownika
Lidka K.
Posty: 5596
Rejestracja: 2011-03-09, 10:29
Lokalizacja: 555 km od Bies...
Kontakt:

Post autor: Lidka K. » 2015-12-24, 07:19

od dziś zaczynam dokładniej oglądac ściany dworcowe, jak do tej pory skupiałam się na rozkłach jazdy lub menu w dworcowych bufetach ;-)
jest we mnie wiary okruszek....

Marek S
Posty: 733
Rejestracja: 2010-11-30, 12:38
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: Marek S » 2015-12-25, 18:48

Cisy, kolejny ciekawy temat. Przypominam sobie, że widywałem podobne tabliczki na stacyjkach, ale do głowy mi nie przyszło by je udokumentować.
Cisy2 pisze: Jeśli znaleźlibyście coś podobnego podczas Waszych wędrówek i podróży - dajcie znać. Fotografie, oczywiście, mile widziane.
Jest nas, tu na forum sporo mieszkających na terenie dawnej Galicji. Pozostali też pewnie dołączą. Może pokusimy się o przeprowadzenie wspólnymi siłami inwentaryzacji stacji Kolei Transwersalnej i jej bocznych linii ? Deklaruję spenetrowanie tras: Nowy Targ- Zakopane i Nowy Targ-Sucha Hora.

Awatar użytkownika
Cisy2
Posty: 743
Rejestracja: 2012-12-13, 00:10
Lokalizacja: Świebodzice

Post autor: Cisy2 » 2015-12-25, 23:51

Marku, cieszę się z Twoich słów. Może po jakimś czasie uda się podobne zestawienie, jak to podlinkowane czeskie, sporządzić też dla małopolsko-galicyjskich terenów. Przyznam się, że puściłem wici również na innym forum - i są już pierwsze efekty (na razie czeskie i włoskie - w tym drugim przypadku ze stacji położonej ponad 900 m n.p.m.)!

Zresztą mamy też naszego forumowicza w Słowenii (wywodzącego się z Twojego Koła :mrgreen: - myślę o pisku oczywiście) - powinno i tej części dawnej monarchii Habsburgów trafić się na coś podobnego!

Lidko, jak się tak porozglądać po dworcach kolejowych - nie tylko tych pamiętających XIX wiek - to naprawdę można się nad wieloma rzeczami zadumać. Niektóre wywołują zachwyt, inne zdziwienie, jeszcze inne irytację. Nie wiem, które z tych uczuć wywołują istniejące do dzisiaj olbrzymie socrealistyczne dzieła w głównym holu dworca w jednej ze środkowoeuropejskich stolic - myślę o dworcu w Bratysławie. Z jednej strony nie pasują, ale z drugiej zaś - gdyby zniknęły, to tak trochę żal...

Awatar użytkownika
buba1
Posty: 3164
Rejestracja: 2012-01-13, 17:07
Lokalizacja: Oława
Kontakt:

Post autor: buba1 » 2015-12-26, 14:57

Od dzis bede szukac! :-D Nigdy bym nie wpadla na to ze cos takiego kryje sie po czeskich (i nie tylko) stacyjkach! a to byla rzecz charakterystyczna tylko dla autriackich dworcow? nigdzie indziej to nie wystepowalo?
Cisy2 pisze:Nie wiem, które z tych uczuć wywołują istniejące do dzisiaj olbrzymie socrealistyczne dzieła
Masz zdjecie? nie bylam w Bratyslawie..

kedzierzynskie tez nienajgorsze choc nie olbrzymie
https://picasaweb.google.com/1009065624 ... 6649011634

albo to z Mariupola
https://picasaweb.google.com/1100072849 ... 1893222882
"ujrzałam kiedyś o świcie dwie drogi, wybrałam ta mniej uczęszczaną. Cała reszta jest wynikiem tego, że ją wybrałam"

na wiecznych wagarach od życia..

Awatar użytkownika
Cisy2
Posty: 743
Rejestracja: 2012-12-13, 00:10
Lokalizacja: Świebodzice

Post autor: Cisy2 » 2015-12-27, 00:09

Paulino, tabliczki sprzed I wojny światowej w standardzie austriackim (czyli takie, jakie pokazuję w swoim pierwszym poście) na pewno są w Austrii, Czechach, części południowej Polski i w północnych Włoszech, tj. w Tyrolu Południowym. Czy są w innych krajach wchodzących w skład Austro-Węgier, tj. na terenie Węgier, części Ukrainy (Galicja Wschodnia), części Rumunii (Siedmiogród, część Banatu), Słowenii, Chorwacji, części Serbii (Vojvodina) i części Bośni i Hercegowiny oraz Liechtensteinu (niepodległe księstwo, ale koleje w tym kraju podlegały i nadal podlegają Austrii - są tam ponoć tylko cztery stacje kolejowe), to trzeba będzie sprawdzić :lol:

Coś tam znalazłem z bratysławskiego dworca (fotografie chyba aktualne - maj 2015 r.)

Obrazek

Obrazek

Ciekawy wystrój, tym razem rzeźbiarski, był też w rumuńskim Aradzie, ale to już chyba przeszłość - gdy byłem tam ostatni raz, w sierpniu 2014 r., całe wnętrze dworca przechodziło remont kapitalny. Nie wiem czy płaskorzeźby przetrwały?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
buba1
Posty: 3164
Rejestracja: 2012-01-13, 17:07
Lokalizacja: Oława
Kontakt:

Post autor: buba1 » 2015-12-27, 19:03

Cisy2 pisze:części Ukrainy (Galicja Wschodnia)
moze to uda mi sie sprawdzic w nadchodzacym roku! jak myslisz ktora linie kolejowa wziac na poczatek na tapete? :mrgreen:
"ujrzałam kiedyś o świcie dwie drogi, wybrałam ta mniej uczęszczaną. Cała reszta jest wynikiem tego, że ją wybrałam"

na wiecznych wagarach od życia..

Awatar użytkownika
Cisy2
Posty: 743
Rejestracja: 2012-12-13, 00:10
Lokalizacja: Świebodzice

Post autor: Cisy2 » 2015-12-27, 22:24

Paulino, praktycznie wszystkie linie kolejowe na terenie tzw. Zachodniej Ukrainy mają metrykę sprzed I wojny światowej, czyli przy każdej z nich mogły znajdować się kiedyś dworce z tego rodzaju tablicami wysokościowymi. Ale czy jakieś się zachowały - jestem pesymistą. Związek Radziecki to nie był kraj, w którym informację, na jakiej to wysokości leży obiekt strategiczny (dworzec), przeczytać może sobie ot tak każdy podróżny. Sądzę, że wszystkie zostały - jeżeli dotrwały do 1945 r. - usunięte. Ale mogą być ślady po nich (ślady po mocowaniu, np. śruby, zarysy na fasadzie dworca itp.). W Wołowcu na Zakarpaciu, w Siankach, Jaworze koło Turki, w Samborze, w Worochcie ich nie widziałem. Na innych dworcach, na których byłem, również nie wpadły mi w oko (ale było to już dawno temu, gdy jeszcze zupełnie się tym tematem nie interesowałem).

Ale mimo wszystko - życzę powodzenia! Chociaż jedna tablica, to już byłoby coś!

A z nowości, to w sieci znalazłem zbliżenie tablicy wysokościowej z dworca w Czechowicach-Dziedzicach:

http://kolejcieszyn.pl/93.php?s=czechowice

Widać też, że jest w Skawinie:

http://kolej.darlex.pl/966-skawina

Awatar użytkownika
buba1
Posty: 3164
Rejestracja: 2012-01-13, 17:07
Lokalizacja: Oława
Kontakt:

Post autor: buba1 » 2015-12-28, 17:45

w Mszanie Dolnej jest taka tabliczka- zdjecie zrobione przez szkieletka- Karoline z Zagłębia

Obrazek [/list]


http://www.straznicyczasu.pl/viewtopic. ... t=40#p7755
"ujrzałam kiedyś o świcie dwie drogi, wybrałam ta mniej uczęszczaną. Cała reszta jest wynikiem tego, że ją wybrałam"

na wiecznych wagarach od życia..

Awatar użytkownika
Cisy2
Posty: 743
Rejestracja: 2012-12-13, 00:10
Lokalizacja: Świebodzice

Post autor: Cisy2 » 2015-12-28, 21:16

Paulino, dzięki za link dotyczący Mszany Dolnej. A więc w Polsce na pewno jest już pięć austriackich tablic wysokościowych - Milówka, Zwardoń, Czechowice-Dziedzice, Skawina i Mszana Dolna. Ciekaw jestem, ile ich jeszcze pozostało?


Wiem już, dlaczego autor czeskiego zestawienia nie umieścił w nim tablicy z dworca Horni Blatna w Krusnych horach. Przeglądałem zdjęcia tej stacyjki umieszczone w internecie. Już jej nie ma! Chyba ukradziona, bo nie przypuszczam, aby oddano ją do konserwacji.

Marek S
Posty: 733
Rejestracja: 2010-11-30, 12:38
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: Marek S » 2016-04-24, 20:36

Cisy Zaciekawiony tym co napisałeś, z początkiem roku postawiłem ruszyć w teren i dokonać szczegółowej inwentaryzacji dawnych tabliczek. Na pierwszy rzut poszła linia kolejowa nr 118 Nowy Targ- Sucha Góra. Zbudowana została w latach 1902-1904. Otwarta dla ruchu 1 lipca 1904 roku.

http://www.rogoznik.bnx.pl/readarticle. ... icle_id=19

Tory rozebrano z początkiem lat 90-tych ubiegłego wieku Po nasypie dawnej linii kolejowej biegnie teraz świetna trasa rowerowa.

http://www.szlakwokoltatr.eu/223/trasa- ... -kolejowej

Paryż ma Lasek Buloński, a Nowy Targ Bór Kombinacki. W nim rozpocząłem moją wycieczkę. Ponieważ był ogromny mróz ruszyłem z buta.

Nowy Targ Fabryczny. Budynek stacyjny kompletnie zdewastowany. Wymieniam dla porządku, bo powstał już po wojnie w związku z budową kombinatu.

Ludźmierz. Przystanek został zlikwidowany, ponieważ postawiono stację Nowy Targ Fabryczny

Rogoźnik Stację kolejową rozebrano w 2003 roku.

Czarny Dunajec. Budynek dawnej stacji kolejowej wyglądał rokująco. Dokładne oględziny nie przyniosły żadnego rezultatu..

Obrazek

Długa prosta w kierunku Podczerwonego.

Obrazek

Rzut oka na Giewont

Obrazek

Podczerwone. Zapadająca się w ziemię, opuszczona stacyjka.

Obrazek

Może tu coś było?

Obrazek

Styczniowy dzień był krótki i wycieczkę trzeba było niestety zakończyć.

Innym razem zaglądnąłem do Suchej Góry.

Obrazek

Obrazek

Budynek kompletnie zdewastowany.

Tego roku ferie zimowe jakoś długo się ciągnęły. Kiedy już wszyscy wyjechali i zakopianka stała się przejezdna nadszedł czas spenetrować linię nr 99. Odcinek Nowy Targ- Zakopane.

Zakopane ni śladu tabliczki.
Poronin Dawną stację rozebrano. W związku z otwarciem Muzeum W.I.Lenina zbudowano nowoczesny obiekt.
Biały Dunajec. Zachował się dawny, galicyjski budynek, Dziś zadbany, pieczołowicie wymalowany. Jest tabliczka, ale zabraniająca karmienia gołębi. Może coś kryje się pod grubą warstwą tynku?
Szaflary Wieś. Przystanek przebudowany. Tabliczki brak.
Szaflary. Sytuacja jak w Białym Dunajcu, ale nikt nie zabrania karmić gołębi.
Nowy Targ. Ktoś dociekliwy odkuł pieczołowicie tynk. A pod nim:

Obrazek

polski, przedwojenny znaczek wysokościowy.

Podsumowując: na żadnej stacji i przystanku nie znalazłem tabliczek wysokościowych z czasów austriackich. Badania będą kontynuowane.

Awatar użytkownika
Cisy2
Posty: 743
Rejestracja: 2012-12-13, 00:10
Lokalizacja: Świebodzice

Post autor: Cisy2 » 2016-04-30, 14:54

Marku, trochę szkoda, że nic się nie ostało na tej linii. Pytanie, czy na tych stacjach i przystankach - oczywiście tych powstałych przed i ewentualnie w trakcie I w. św. - w ogóle były?

Ale fajnie, że przy okazji Twoich poszukiwań "odnalazł się" polski przedwojenny reper.

A co do reszty? Jest takie powiedzenie, że "wynik negatywny też może być wynikiem pozytywnym". Wbrew pozorom trochę prawdy w tym jest...

Ja przez ostatnich kilka tygodni namierzyłem tylko jedną dla mnie nową tabliczkę w Czechach. W dodatku na dworcu, na którym byłem w przeszłości przynajmniej kilkanaście razy - na węzłowym dworcu kolejowym w Usti nad Orlici. Tabliczka nie znajduje się na głównej fasadzie dworca, tylko "ukryła się" na tylnej ścianie budynku, od strony peronów przyjmujących pociągi z "podrzędniejszych" kierunków.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Cisy2
Posty: 743
Rejestracja: 2012-12-13, 00:10
Lokalizacja: Świebodzice

Post autor: Cisy2 » 2016-05-24, 17:57

W ubiegłym tygodniu zafundowałem sobie jednodniową wycieczkę przez Góry Izerskie. Wyszedłem z czeskiej Desnej i przez Sou¹, Bukovec (1005 m n.p.m.), Jizerkę, Orle i Cichą Równię (1001 m n.p.m.) dotarłem do Jakuszyc.
Na stacji kolejowej w Desnej była tablica wysokościowa - odnotowana jest na przywoływanej przeze mnie wcześniej czeskiej stronie www.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jest to pierwsza "moja" tablica na czeskiej linii kolejowej nr 036 (Liberec - Koøenov - Harrachov)

Natomiast na geodezyjną ciekawostkę na stacjach kolejowych po polskiej stronie Sudetów natrafiłem dwa tygodnie temu na stacji w Błażkowej (sezonowa, letnia weekendowa stacja na trasie Sędzisław - Kamienna Góra - Lubawka - Trutnov). Znajduje się tam wmontowany w ścianę dawnego budynku stacyjnego (obecnie są tam mieszkania prywatne) reper wysokościowy już z czasów PRL (orzeł bez korony). Nad sylwetką orła litery PKP (wiadomo: Polskie Koleje Państwowe), poniżej ZW (znak wysokościowy).

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
sparkus
Posty: 2464
Rejestracja: 2009-01-08, 19:21
Lokalizacja: Jurajska Kraina

Post autor: sparkus » 2016-05-26, 05:51

Gdzieś na trasie Żywiec - Zwardoń widziałem ładnych parę lat temu na budynku stacyjnym tabliczkę z tajemniczym numerem.Pamiętam, że nic sensownego nie przychodziło mi na myśl, aby sobie wyjaśnić znaczenie tego numeru. Także napotkany kolejarz nie znał znaczenia tego numeru.
Bardziej kojarzył mi się z odległością, ale skąd lub dokąd, też mi nic nie pasowało. :-/
Ucieszyło mnie, że powyższy wątek wszystko wyjaśnia.
Przy okazji też zacznę wyszukiwać te repery wysokościowe.
Ciekaw jestem, czy miały one jakieś praktyczne znaczenie?
W górach jest niewiele, ale jest to co najlepsze.

Awatar użytkownika
Vlado
Posty: 5079
Rejestracja: 2011-01-14, 11:23
Lokalizacja: Wega XXI

Post autor: Vlado » 2016-08-16, 19:59

Cisy każdy temat, który otworzysz, to skarbnica wiedzy.

A tak nie w temacie, przy okazji, ostatnio na chodniku znalazłem taki oto znak, nigdy wcześniej nie szukałem ich pod nogami;)

Obrazek

ODPOWIEDZ